Hissmöte med Belarus ambassadör

Som tidigare meddelats fick jag nyligen på nytt avslag på en visumansökan till Belarus (Vitryssland). Häromdagen begav jag mig så till den belarusiska ambassaden på Lidingö för att hämta mitt pass.

Redo för markering mot ambassaden.

Inför besöket på ambassaden iklädde jag mig förstås min svarta tröja med människorättsförsvararen Ales Bjaljatskis porträtt på jämte en uppmaning att frige honom från det långa fängelsestraff som han dömdes till i november. På så sätt kunde jag åtminstone utnyttja det annars ganska trista tillfället till att framföra mina åsikter, var tanken.

Väl framme vid ambassaden råkade jag intressant nog hamna i samma hiss som ambassadören själv, Andrej Hrynkevitj. Vid åsynen av min tröja vände sig Hrynkevitj raskt mot hissväggen och stod sedan och stirrade in i densamma under resan upp till fjärde våningen där ambassaden är belägen. Ett artigt ”god dag” från min sida bemöttes tyvärr med tystnad från ambassadören. Att han fick ta del av mitt budskap råder det dock inget tvivel om…

Ungefärlig översättning: ”Frige Bjaljatski”

På väg från ambassaden upptäckte jag för övrigt att dess brevlåda lämpligt nog var alldeles täckt med frömjöl. Och inte kan man väl missa ett sådant tillfälle, eller hur?

0 Responses to “Hissmöte med Belarus ambassadör”



  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Ales Bjaljatski berättar själv

Spela ”Tystade röster”!

Arkiv

wordpress stats plugin

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

