Björnar som inte var någon anka

Reklambyrån Studio Total har tidigare gjort sig känd för spektakulära aktioner – häromåret brände man bokstavligen upp 100 000 kronor i Almedalen tillsammans med Gudrun Schyman – och fejkade nyheter. Igår meddelade man att man på låg höjd flugit in över belarusiskt (vitryskt) territorium och från flygplanet slängt ut 800 nallebjörnar i fallskärm med budskap om ökad yttrandefrihet i Belarus.

Men var det sant? Jag blev kontaktad av Resumé som bad mig kommentera historien. ”Sannolikt en bluff” sade jag, och grundade min bedömning på avsaknaden av bildmaterial som styrkte nyheten, samt på den belarusiska massmedierapporteringen där ingen verkade ha känt till det hela. Nallebjörnsbombningen nämndes visserligen i flera medier, men det gjordes i termer av misstänkt ”tidningsanka”. Aftonbladets artikel som först rapporterade om aktionen rymde också vissa uppgifter som inte tycktes stämma överens med den information som fanns att finna i belarusiska massmedier. Dessutom har ju som sagt Studio Total en bakgrundshistoria som får en att tänka efter flera gånger innan man litar på deras uppgifter.

En stund senare pratade jag emellertid med Hannah Lina Frey på Studio Total och fick då intrycket att det osannolika kanske trots allt hade ägt rum. Jag fick också tillgång till filmmaterial som tycktes styrka berättelsen.

De nya uppgifterna fick mig att börja tro på Studio Totals version. Jag står för det jag sade till Resumé, utifrån dåvarande informationsläge, men är inte sämre än att jag kan ändra mig i ljuset av de nya uppgifter  och bevis som presenterats. Några av dem återfinns i reklambyråns artikel på SVT Debatt.

Resumé har idag följt upp med en ny artikel, där också mitt nya ställningstagande framgår.

Nu börjar det också komma information om hur nallebjörnar hittats i Belarus, vilket naturligtvis är ett ännu starkare, eller rentav avgörande bevis. Här berättar till exempel två invånare i Ivjanets, där den första nalledumpningen ska ha ägt rum, att de sett både planet och nallebjörnarna. Enligt Svjatlana Turko fanns det ett antal hopsamlade nallebjörnar på stadens polisstation, dit hon kallats för att vittna om vad hon sett.

Intressant är förstås hur historien följts upp i Belarus. Försvarsdepartementet förnekar att något intrång har gjorts och kallar filmerna för ”montage med Photoshop” (sic). I ett större perspektiv riskerar det hela att bli en riktig skandal för Försvarsmakten, som uppenbarligen inte hade koll på det svenska planet. Jämförelser görs med Mathias Rusts legendariska landning på Röda torget i Moskva 1987. Så sista ordet är nog inte sagt än…

9 Responses to “Björnar som inte var någon anka”


  1. 1 Johan 2012/07/05 kl. 16:42

    Martin,

    Har du reflekterat över följande:

    1. Av filmen framgår att ett fåtal nallar, kanske 30-40 stycken, kastas ut ur planet. Alla nallar som finns i planet kastas ut vid ett och samma tillfälle.

    2. Folk säger att nallar har landat i en liten stad som heter Ivjanets.

    Av detta kan man dra två slutsatser:

    1. Studio Total ljuger när de påstår att 800 nallar har kastats.

    2. Studio Total ljuger när de påstår att nallar kastats över Minsk.

    Och sedan finns det givetvis ingenting som visar att man har flugit in i Vitryssland illegalt. Man kan ju helt enkelt ha åkt dit, hyrt ett plan, gått upp över Ivjanets, slängt ut litet nallar och åkt hem. Föga heroiskt i så fall.

    Hur ställer du dig till de fakta jag tar upp ovan?

    Mvh

    Johan

    • 2 Martin Uggla 2012/07/05 kl. 16:51

      Jag står inte som någon garant för att Studio Totals version är korrekt, men min bedömning efter att ha sett filmmaterial och läst belarusiska massmediers rapportering är att den är det. Exakt antal nallar kan jag förstås inte ha någon uppfattning om, jag tycker i och för sig att det hade varit häftigt med 30 stycken också.

      • 3 Johan 2012/07/05 kl. 16:57

        Nej, stopp och belägg nu. Du ser ju själv på filmen att det inte finns 800 nallar i planet. Alltså är Studio Totals version inte korrekt, eftersom de bevisligen överdrivit antalet nallar något alldeles enormt.

        Dessutom ser vi att alla nallar kastas ut vid ett och samma tillfälle, över Ivjanets och inte över Minsk. Alltså ljuger Studio Total när de hävdar att de kastat nallar över Minsk.

        Så hur kan du göra bedömningen att Studio Totals version är korrekt när den i väsentliga delar motbevisas av deras eget filmmaterial?

  2. 4 Johan 2012/07/05 kl. 21:15

    Martin,

    Glöm det jag nyss sade, nyhetssajten Fria Tider har precis publicerat en skarpsinnig analys som visar att Studio Total flög över en förort till Minsk:

    http://www.friatider.se/nya-uppgifter-har-ar-bevisen-for-att-svenskarna-flog-over-minsk

    Nu är till och med jag övertygad. Tack Fria Tider!

    Mvh

    Johan

  3. 5 Tofflan 2012/07/07 kl. 2:36

    Filmen är vad jag kan se ett utdrag på 4-5 minuter där det iofs förekommer snabbspolning. Går ej dra slutsatser på antal nallebjörnar eller orter besökta efter videoklippet vad jag kan se.

    • 6 davidstirling 2012/08/04 kl. 21:50

      Jag har en bekant som i dagarna är inblandad i ett sommarläger för fattiga barn från… Håll i er: Ivenets! Jag ska be honom kolla med barn/ledare. Å andra sidan, om något händer i en mindre ort några mil från en större stad i Sverige så står det ofta den större ortens namn, i bästa fall som referens. Istället för Åkarp skriver man Malmö, Göteborg istället för Fjärås, Borås istället för Fristad osv. Man kan alltså ha skrivit Minsk eftersom det är lättare att hitta än en liten byhåla några mil därifrån.

  4. 7 Davidstirling 2012/08/05 kl. 22:55

    Jag har nu snackat med kompisen och efter att han kollat med ett par personer från Ivenets, har berättelsen blivit bekräftad. Hans sagespersonet skrattade gott och tyckte det var komiskt att deras lilla stad/by hamnat i centrum för världspolitiken…

  5. 8 Olle 2012/08/18 kl. 10:07

    På bagagehyllan i Jodel D113 ryms ett tvåmanstält, liggunderlag och ett par tunna sovsäckar. Det ska vara små björnar om man ska stuva in 800 stycken


  1. 1 Hockeyförbundet köpte Lukasjenkas nallebjörnslögner | Belarusbloggen om Vitryssland Trackback vid 2014/05/15 kl. 12:29

Kommentera

Ales Bjaljatski berättar själv

Spela ”Tystade röster”!

Arkiv

wordpress stats plugin

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

