Ales Bjaljatski skriver brev till Loreen

loreen ales 2

Loreen iklädd t-shirt med texten ”Freedom for Ales Bialiatski”

Den fängslade människorättsförsvararen Ales Bjaljatski har skrivit ett brev till den svenska sångerskan Loreen. I brevet uttrycker han sin djupa tacksamhet för det stöd som Loreen visat honom och hans familj. Förra sommaren träffade Loreen Bjaljatskis fru och kollegor vid ett möte på svenska ambassaden i Minsk, vilket naturligtvis innebar ett mycket tydligt ställningstagande mot regimens förföljelse av oliktänkande. Och vid ett kvällsevenemang under Defenders’ Days i Stockholm i början av april i år stod Loreen för underhållningen. Från scenen uttalade hon då åter sitt stöd för Ales Bjaljatski.

Här är hela Ales Bjaljatskis brev till Loreen:

Kära Loreen!

Stort tack för det moraliska stöd som du gav mig förra året vid ditt besök i Minsk och nu i år igen under det internationella möte för människorättsförsvarare som hölls i Stockholm.

Jag blir väldigt glad av det rent mänskliga intresse som du visar mitt och min familjs öde. Det ständiga stöd som riktas till mig, min fru och min son gör det lättare för mig att uthärda den svåra situation som jag befinner mig i nu. Men de är också själva i behov av stöd. Därför var ditt möte med min fru Natalja så viktigt. Genom ditt intresse och öppna ställningstagande för mänskliga rättigheter bryter du på ett positivt sätt mot den stereotypa bild av popsångerskor som finns hos oss. Jag tycker också om att bryta mot stereotyper, så i det avseendet är vi lika varandra. Under ett helt år har din sång kunnat höras på radio här då och då. Och varje gång har den skänkt mig en del av din energi.

Gränslöst tacksamma hälsningar
Ales Bjaljatski

0 Svar to “Ales Bjaljatski skriver brev till Loreen”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Ales Bjaljatski berättar själv

Spela ”Tystade röster”!

Arkiv

wordpress stats plugin