TeliaSonera censurerar Internet åt Lukasjenka

TeliaSonera – där svenska staten är största ägare – hindrar via det belarusiska dotterbolaget Best sina bredbandsabonnenter från tillträde till flera regimkritiska hemsidor, däribland Chartyja 97. Jag skriver mer detaljerat om detta i en debattartikel på SvD.se.

När TeliaSonera tidigare har kritiserats för att man bistått Lukasjenka med bland annat avlyssning av oliktänkande har det hetat att man bara följer landets lagar. Ett sorgligt argument med tanke på att den belarusiska lagstiftningen gällande Internet är synnerligen repressiv. Dessutom kontrollerar ju regimen rättsväsendet helt och hållet och utnyttjar gärna detsamma för sina politiska syften.

Nu går TeliaSonera dock ett steg längre genom att till och med utan laglig grund censurera regimkritik åt Lukasjenka. Samtidigt åker Sveriges utrikesminister Carl Bildt land och rike runt och lanserar Sverige som världens främsta förkämpe för yttrandefrihet på Internet. Så här lät det när han häromdagen konstaterade att censur i form av blockering och filtrering av innehåll på nätet är oacceptabel, och att den demokratiska världen måste förmedla ett tydligt budskap om detta:

Hela Carl Bildts tal (från den internationella konferensen EuroDIG i Belgrad) finns här.

Bildt bör nog ta ett snack om detta med finansmarknadsminister Peter Norman, som ansvarar för statens ägande i TeliaSonera. Förslagsvis kan de tillsammans gå igenom den rapport som FN:s specialrapportör för främjande och skydd av åsikts- och yttrandefrihet Frank la Rue presenterade häromdagen, särskilt punkterna 29-31 som rör just blockering och filtrering av innehåll på nätet.

3 Responses to “TeliaSonera censurerar Internet åt Lukasjenka”


  1. 1 The.Whistleblower 2011/06/08 kl. 11:57

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vitryska-best-inte-vart-dotterbolag_6226741.svd

    ”Vi vill bidra till demokratisk utveckling ”

    8 juni 2011 kl 11:28 REPLIK | TELIASONERA I VITRYSSLAND

    (…)”Artikelförfattaren Martin Uggla anklagar Teliasonera för att hindra abonnenter i Vitryssland från tillträde till några av landets regimkritiska hemsidor och att Teliasonera går längre själv än regimen i censur. I artikeln står att Best är ett dotterbolag till Teliasonera. Det är inte korrekt.

    Teliasonera äger en minoritetspost i Turkcell som i sin tur är majoritetsägare i bolaget i Vitryssland. I Turkcell, som är ett börsbolag noterat i Istanbul och New York, utövar Teliasonera inflytande via styrelserepresentation. Två av totalt sju styrelseledamöter representerar Teliasonera. Med anledning av debatten har Teliasonera ställt en fråga till Turkcells ledning för att vinna klarhet i hur bolaget i Vitryssland agerat i det nu uppmärksammade fallet”(…).

    ”Vi nåddes under tisdagseftermiddagen av glädjande uppgifter om att ifrågavarande hemsidor inte var blockerade”


  1. 1 Teliasoneras etiska riktlinjer gäller bara ibland « Belarusbloggen om Vitryssland Trackback vid 2011/06/10 kl. 19:48

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Ales Bjaljatski berättar själv

Spela ”Tystade röster”!

Arkiv

wordpress stats plugin

RSS Tystade röster

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: